نام كاربري: كلمه عبور:

  متن خبر
یک مسوول:
راهبرد ملی کیفیت بدرستی تدوین نشده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'مسلم بیات' عصر امروز (سه شنبه) در نشست بهبود مستمر محیط کسب و کار و نقشه سازمان ملی استاندارد ایران افزود: استاندارد حدی از کیفیت است که قابلیت اندازه گیری به صورت کمی و کیفی ایجاد کند.
به گفته این مقام مسئول، در نظام سازمان جهانی استاندارد سه شیوه آزمون، بازرسی و صدور گواهی برای دستیابی به کیفیت استاندارد تعریف شده است.
وی با بیان اینکه استاندارد زبان فنی تبادل کالا است، یادآوری کرد: متاسفانه دانش های ما در کشور عمیق نیستند و اصول و قواعدی داریم که حتی از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است؛ در این پیوند استاندارد سازی منجر به شفاف سازی شده و مشکلات فنی را کاهش می دهد.
بیات با اشاره به برخی کشورهای توسعه یافته که در آنها 240 انجمن علمی و تخصصی برای استاندارد سازی وجودارد، ادامه داد: متاسفانه در ایران انجمن های علمی و تخصصی کم داریم و انجمن های موجود بیشتر با رویکرد صنفی ایجاد شده اند.
وی ادامه داد: امروز بسیاری کارهای خوب را به شیوه غلط انجام می‌دهیم، اما نتیجه می‌گیریم که 'بد' بوده اند و خط بطلان بر روی آنها می‌کشیم، در حالی که در این موارد استاندارد می تواند کمک حال باشد.
مدیرکل استاندارد استان تهران خواستار توجه به استانداردهای روز جهان، پذیرفتن آنها و عمل به آنها شد.
وی خاطرنشان کرد: شاید بزرگترین سرمایه یک کشور اعتماد کردن به انسان ها باشد که بدون آن بنیان خانواده، جامعه و کشور پایدار نخواهد بود؛ اگر به مباحث اخلاق حرفه ای توجه نکنیم تولیدمان ارزش نخواهد داشت و پایه استاندارد اخلاق حرفه ای است.
بیات در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که چه ایرادی دارد که استاندارد یک کالای ایرانی مطابق با سایر کشورها تدوین شود، به ویژه در محصولاتی همچون سیمان، پسته و برخی مواد غذایی که بیشترین صادرات غیرنفتی را تشکیل می دهند می توانیم از استانداردهای مد نظر خارجی ها استفاده کنیم، در حالی که به نادرست بر استاندارد ملی خود پافشاری می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: انجمن دارندگان نشان استاندارد می‌توانند دست‌کم برای 100 قلم کالا این مهم را به انجام برساند.
بیات در خاتمه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم جامعه خوب باشد، باید الزام های خوب بودن را بیان و از آنها حمایت کنیم و در مقابل هزینه های بد بودن را در جامعه افزایش دهیم.

** استاندارد زبان مشترک توسعه اقتصادی
در ادامه محمود اولیایی رئیس هیئت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران افزود: این انجمن با هدف توسعه و ارتقای فرهنگ استاندارد کشور تشکیل شده است.
وی بیان داشت: در چند ماه اخیر این انجمن از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارزیابی شده و از از پتانسیل بسیار خوبی برای کمک به توسعه اقتصادی کشور برخوردار است.
اولیایی بیان داشت: امروز استانداردها نقشه کلیدی در ابعاد مختلف زندگی بشر دارند، در بعد فردی از صبح تا شب با مقوله استانداردها سر و کار داریم که می‌توانند به ارتقای کیفیت زندگی بیانجامد.
این مسئول خاطرنشان کرد: از بعد اجتماعی نیز استانداردها زبان مشترکی برای توسعه اقتصادی هستند و منجر به کاهش مشکلات به ویژه در تجارت خارجی می‌شود.
وی تصریح کرد: استاندارد می‌توانند در تسهیلگری برای توسعه روابط تجاری موثر واقع شود و یکی از ابزارهای اصلی توسعه صادرات غیرنفتی استانداردسازی است.
اولیایی همچنین با اشاره به دستور سازمان ملی استاندارد ایران برای خروج 25 خودروی بی‌کیفیت از خطوط تولید در روز گذشته، یادآور شد: برخی از این خودروها از یک سال پیش از رده خارج شده بودند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه ایران آن است که مردمان آن مطالبه‌گر استاندارد نیستند، جامعه باید با این مقوله هرچه بیشتر آشنا شده و مطالبه گری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، انجمن دارندگان نشان استاندارد از نهادهای پیشرو در توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد با کیفیت در کشور است که به پیشنهاد چند تن از پیشکسوتان و صاحبان صنعت و خدمات با هدف ترویج فرهنگ استاندارد، حمایت و دفاع از منافع مشروع و قانونی اعضا شکل گرفته است که در مرداد ماه سال 85 به ثبت رسید.
اولویت فعالیت های انجمن معطوف به حل معضلات اساسی در زمینه های استاندارد و کیفیت است، در این رهگذر موضوعات و مسائلی را که واحدهای تولیدی و خدماتی دارای نشان استاندارد با آن دست به گریبان هستند مورد مطالعه و بررسی قرار داده و پیشنهادهای خود را در قالب راهکارهای علمی- کاربردی در اختیار سازمان ها و مسئولان قرار می‌دهند.
نشست بهبود مستمر محیط کسب و کار و نقشه سازمان ملی استاندارد ایران عصر سه شنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.


تاريخ درج خبر: 1396/10/06 منبع خبر:


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی انجمن در وب سایت منتشر خواهد شد
نظرهائی که حاوی تهمت یا افترا باشد  و یا  غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
نام
ایمیل
نظر*
 تکرار * :

© 1393
کلیه حقوق این سایت متعلق به انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران می باشد
931913