نام كاربري: كلمه عبور:

  متن خبر
ترکان:
سازمان استاندارد موضوع کنترل و مدیریت کیفیت را جدی بگیرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر ترکان عصر شنبه در دومین همایش سراسری کیفیت در ساخت و ساز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی افزود: حدودا 80 هزار میلیارد تومان در صنعت ساختمان در حوزه سازمان های نظام مهندسی سرمایه گذاری می شود این در حالی است که بودجه عمرانی کشور در بهترین حالت 40 هزارمیلیارد تومان است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یادآور شد: سرمایه گذاری های مردم در ساخت و سازهای شهری با ضرب و تقسیم های ساده 80 هزار میلیارد تومان است یعنی این ساخت و سازها دو برابر کل سرمایه گذاری های دولت در این بخش است .
وی در ادامه به مقاومت مصالح و ساخت و ساز ساختمان در کشور اشاره کرد و گفت: این به مدیریت کیفیت بر می گردد، چرا که شن، ماسه و سیمان در حد استانداردهای قابل قبول است.
ترکان با بیان اینکه در نظام مهندسی ساختمان 400 هزار مهندس مشغول فعالیت هستند، گفت: باید ببینم که نقش این مهندسان در ساخت و ساز کشور چه چیزی است و چه کسانی باید مراقبت کنند تا کیفیت اتفاق بیفتد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اشکالاتی که درنظام مهندسی ساختمان داریم این است که بعضی ها ناظرند که شغل اولش کارمند و شغل دوم آنها نظارت است که یا کارمند دولت هستند و یا کارمند دستگاهی هستند، پس بنابراین کسی که شغل اولش کارمند دولت است و عملا' در محل کار خود حضور دارد و نمی تواند به محل ساخت و ساز نظارت داشته باشد، مگر اینکه از کاراولش بزند و یا نرود تا بتواند به سرساختمان و کارگاه فعالیت داشته باشد بنابراین باید از خودمان شروع کنیم تا کیفیت درست شود.
وی گفت: اگر کسی در دستگاهی کارمند است ممنوع است که کار دیگری انجام دهد یا حکم مجری ناظر بگیرد. ناظرها باید تمام وقت باشند، ممکن است یک نفر بتواند کارمند یک جایی باشد و کار طراحی انجام دهد که این موضوع عیبی ندارد ولی در محل کارخود کار طراحی انجام دهد و مدارک را امضا کنند ولی نباید کسی که کارمند یک جایی دیگر است و به صورت موظف باید حضور داشته باشد در نظارت و مجری گری استفاده شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه با طرح این سووال که آیا مراقبت و کنترل ساختمان در حوزه مصالح ساختمانی توسط موسسه استاندارد به طور مستقیم انجام شود یا دیگران یک تجربیات متفاوتی را دارند گفت: هر شرکت باید یک مرکز استاندارد ثانویه داشته باشد چرا که تجربه جهانی نشان داده که سازمان استاندارد کارش استاندارد اولیه است و باید به سازمان های مادری استاندارد ثانویه بدهد.
وی افزود: به عنوان مثال در وزارت بهداشت و درمان سازمان غذا و دارو مرکز استاندارد ثانویه است و یا در وزارت کشاورزی مرکز دفع آفات مرکز استاندارد ثانویه باید باشد و به استاندارد ثانویه کار و پروانه بدهد.
ترکان یادآور شد: این در حالی است که موسسه استاندارد خودش به شرکت ها پروانه می دهد و این نمی شود، باید از سازمان استاندارد بخواهیم که در استاندارد اولیه کار کند و استانداردهای ثانویه به دستگاه های تخصصی و استانداردهای کار را به شرکت های کنترل کیفیت بدهد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اضافه کرد: در این صورت می شود از کیفیت سیمان، آرماتور، مصالح تاسیساتی، کیفیت بتن و بقیه توسط این شرکت های کنترل کیفیت اطمینان بیشتری پیدا کرد.
وی تاکید کرد: سازمان استاندارد موضوع کنترل و مدیریت کیفیت را جدی بگیرد . نظام کنترل کیفیت یعنی سلسله مراتب استاندارد و نظام مدیریت کیفیت یعنی استاندارد اولیه ، استاندارد ثانویه و استاندارد کار است.
ترکان خطاب به وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت: نظارت بر مصالح استاندارد را به نظام مهندسی بدهد و باید مطمئن شویم مصالحی که استفاده می شود دارای استاندارد است.
وی با بیان این که 400 هزار مهندس ناظر داریم و همه آنها عضو سازمان مهندسی هستند گفت: امروز حقوق سایر دست اندرکاران ساختمانی بالاتر از یک مهندس ناظر است، به عنوان مثال یک سنگ کارو گچ کار خوب دو برابر و یا برق کار خوب تا سه برابر یک مهندس حقوق می گیرد.
وی گفت: بخشی از این مهارت ها مربوط به آموزش و پرورش است و یا بخشی مربوط به آموزش عالی و بخشی هم مربوط به وزارت کار است.
رئیس سازمان مهندسی ساختمان گفت: وزارت علوم در این حوزه ها باید بازنگری کند و در این بازنگری ظرفیت های جدیدی ایجاد کند که در بازار نیست توجه بیشتری شود.
وی در پایان به بحث بیمه و بانک اشاره کرد و گفت: بهتر است نظام بانکی و بیمه هم درخدمت کنترل کیفیت قراربگیرند.


تاريخ درج خبر: 1395/08/02 منبع خبر:


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی انجمن در وب سایت منتشر خواهد شد
نظرهائی که حاوی تهمت یا افترا باشد  و یا  غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
نام
ایمیل
نظر*
تکرار * :

© 1393
کلیه حقوق این سایت متعلق به انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران می باشد
932372